Tuesday, February 23, 2010

cantuman pokok..

tadi petang g ladang 2 upm..amali hrt sane..cam biasa la geng aku aka geng eton jalan kaki ke sana..uwahhh!!da la cuaca panas..gelap..gelap muka ku.. ari ni belajar kawin..jeng..jeng..jeng.. KAWIN!! hehe.. KAWIN KAT LADANG!! haha.. kawin kan pokok la..kami telah menyandingkan anak pokok durian.. cantuman anak pokok ada 3 cara : 1. cantuman tampal..aku telah menampalkan kayu mata tunas kepada pokok penanti..senang je caranya.. 2. sandingan.. sandingan melibatkan 2 pokok iaitu pokok penanti dan pokok baka..da sandingkan kene biar 3 bulan baru mereka..mereka?? pokok itu akan bercantum dan jd 1 pokok bru..sebenarnya ada step nyer..ini secara ringkas je.. 3. cantuman baji..yang ni belajar mggu depan.. kelebihan cantuman adalah untuk kita xperlu amik masa yang lame untuk pokok menghasilkan buah..then pokok dari baka yang baik dapat dicamtum dan dapat hasil yang baik..contoh pokok2 buah-buahan macam durian, mangga, rambutan dan sebagainya.. then pokok bunga pun boleh..macam bunga kertas.. ps:jaga2 semasa nak wat 2..takut terluka tgn..jgn jadik masa aku sudah..darah menjijis-jijis.. pisau yg 2 posen itu tajam..

No comments:

Post a Comment

Post a Comment