Monday, November 7, 2011

aku sayang kawan seperti dia tapi aku tak layak jadi kawan yang baik.. =(

raya haji tahun nie adalah hari raya paling rentap sentap sakit dada penah aku alami..dalam satu hari macam2 perkara boleh jadi dalam sekelip mata sehingga merosakkan hubungan persahabatan
..

walau celaka mana pun kehidupan..
ia tetap kehidupan..

sejak aku kenal mt, aku perasan macam2 perkara telah berlaku..kalau dulu bila cakap pasal mt, kutuk mt, memang mesra..boleh dikatakan aku lah orang yang paling tahan melayan dia bila bercerita mengenai mt berbanding dengan yang lain..aku sanggup melayan karenah dia tak kira masa dan tikanya..kadang2 tertekan gak bila asyik dengar mt mt..tapi aku tetap sabar mendengar celotehnya yang kadang kadang tak masuk akal tapi aku tetap menjaga hatinya..
tapi semalam peristiwa di raya haji..
aku tahu aku terlepas satu pandang..kerana sikap dan pe'el aku yang lembap lambat bodo pentingkan diri sendiri menyebabkan aku hilang kawan yang selama nie ibarat tido satu bantal..how come??puas aku pikirkan penyelesaian masalah dalam satu malam..puas aku memujuk hati aku sendiri..puas aku bertanya pada diri aku kenapa aku jadi macam nie dan perkara nie jadi macam nie??puas mata aku merah bila teringat benda nie..puas aku marah diri aku..aku tak tahu nak buat macam mana lagi..aku tak taw nak luah pada sapa..bersalah sangatkah aku??nape problem macam nie terjadi pada aku??kenapa sebab pe'el aku camni menyebabkan aku rasa down giler..yes..memang aku tak pernah nak menjaga/menghargai harga sebuah persahabatan..memang aku tak pernah paham hati budi perasaan orang laen..cilaka kan orang macam aku..aku memang fail bab adab tatasusila dengan orang len..aku memang kawan yang terokk!!

..
..
..
..
..
..
..
Hari nie aku belajar banyak perkara..
Bukan belajar tapi lebih kepada ingatan..


(p/s untuk aku)
1. Kalau kau takleh jaga hati orang, jangan libatkan diri kau dengan orang lain, walaupun kau ada perasaan yang membuak buak untuk masuk campur atau bagitaw sesuatu perkara itu yang akan melibatkan orang lain walaupun sezarah kuman sekali pun..
2. Kalau kau takleh atau tak mampu nak balas jasa/ budi orang, jangan mengharapkan pertolongan dari orang lain..dan kalau orang lain nak tolong gak, aku sangat berterima kasih dan semoga Tuhan memberkati kalian dengan pertolongan yang diberi..
3. Kalau kau dah tahu kau tue jenis jujur giler babi, harap fikir dulu sebelum cakap, harap fikir dulu sebelum bertindak..kau tak tahu apa implikasinya bila kau cakap/bertindak melulu..terima la dan hadapilah dengan tabah jika akibat yang kau dapat adalah cilaka..
4. Kalau kau tak reti nak selesaikan masalah, so jangan cari masalah!!memang satu timbunan beban kepada aku..
5. Ingat!! bila kau rasa nak mengumpat, nak mengutuk, nak kondem orang, sila tutop mulut kau yang mungkin kejap lagi bala akan timpa kau..kalau nak cakap jugak, bukan dengan orang lain tapi kau cakap sorang2..
6. Dan kau kena ingat jugak, bila orang lain mengumpat orang lain, jangan menyampuk..kau tahu benda tue buruk tak payah nak bercerita hebah2 satu dunia..biar orang kata kau katak bawah tempurung pasal benda2 camni k..
7. Kalau kau tahu kau memang takde perasaan, peduli apa aku, ada aku kisah..so harap prihatin, sedar dengan tindakan yang telah kau buat..mungkin masa kau buat kau tak perasan, tak rasa apa yang orang lain rasa, tak rasa terok dan tak rasa kau tengah burukkan orang..then bila dah lepas baru kau nak menyesal..f***..shit ahh!!
8. aku rasa kau kena belajar lagi tentang hidup, belajar interaksi dengan orang lain, perbaiki kualiti diri dan hidup baru kau boleh go on dengan cara hidup bersama orang lain..
9. Mmmm.. =(
10. Last..aku tahu aku banyak kekurangan..kesalahan yang aku buat memang takkan dia maapkan punya..aku tahu aku paham..so tolong DAMN aku banyak2..aku nak juga rasa sakit, sama sakit seperti apa yang dia tengah lalui..
 
aku MOHON MAAP terhadap apa yang berlaku..
aku hanya manusia biasa yang tak terlepas dari kesalahan, kecuaian, kelalaian..
yang buruk selalu datang dari aku..

No comments:

Post a Comment