Wednesday, January 5, 2011

kegelisahan aku pelajar pendidikan yang tak seberapa hebat..

Assalamualaikum dan salam 2011..
2010 sudah melabuhkan tirainya..
2011 kini membuka lembaran baru..

Hari ini masuk hari ke-2 kuliah bermula..sesi ke kuliah berjalan seperti biasa..
Seronok sebab dapat bertemu kawan2 kembali..gembira sebab dapat kongsi gelak dekah2 dengan diorang..suka sebab dapat buat lawak dan perangai sewel giler aku..terima kasih sebab sanggup layan..sorry gak kalau ada yang terasa..^_^…..huuuuu..*aku memang kurang perasaan…kesian kan.. tapi aku sangat menghargai kawan2 tak kira la apa jua jenis orang..

Sem baru ni plak banyak amek subjek fakulti..memang kesemuanya la..18 kreditt…woooo..pack giler2..cuma hari isnin petang je free!!pastu setiap hari class start pukul 8 pagi!!oookkk..xde hal kot..tapi dah lama2 nanti mesti rasa malas nak bangun awal kan..sekarang ni boleh la tahan ag..so pada aku mulakan dengan semangat baru dan tetapkan matlamat..aku takut suatu hari nanti bila aku dah rasa feed up nak belajar, malas nak pergi class terus tergelincir dari landasan matlamat..terus down!!

oooo ya.. apa matlamat aku ek sem ni??mmm..kalau boleh aku nak, aku percaya yang aku boleh buat something yang dapat aku banggakan..tak banyak pun takpe..janji aku dah lakukan yang terbaikkkk 1juta kali..mana nak dapatkan keyakinan diri ek??susahlah..bila tengok orang lain ada kelebihan sikit, aku terus rasa down banyak..bila pikir isshh kenapa dia boleh buat benda yang senang tue tapi aku masih terkial2 dan pikir aku memang lemah…damn!!
Semua orang boleh berjaya, bahagia kot..tapi aku..apa je yang ada berbanding orang lain…arrgghhhhh!!!! Tension la..
Berbalik pada subjek yang aku amik sem ni, aku rasa gabra giler semacam..gerun pun ada..
Ok!! Mari aku listkan dulu subjek apa..
..
..
-          Pengajaran Pengurusan Agroteknologi
-          Pengujian dan Penilaian
-          Latihan Mengajar Kemahiran Hidup
-          Penyelidikan Pendidikan
-          Pendidikan Perakuanan
-          Teakwando (tambahan saje2 teringin nak tumbuk orang!!)

Takot bila lihat ada perkataan DIDIK dan AJAR..ehh bukan cos aku pendidikan ke, pekerjaan ke arah guru?? Memang ada konflik masalah monolog dalam diri aku sejak aku memilih kos ini untuk kemasukkan ke university dan temuduga bercakap dalam 3 tahun yang lepas.. Aku cinta dunia perguruan?? Ooooo noo..sukar nak bagi jawapan!!!!! Seriously ni..ada 3 sem je lagi aku nak menjiwai watak cikgu.. cikgu yang benar2 cikgu atau cikgu yang sekadar melepaskan batuk di tangga??pilihhh!! nak patah balik panggil doreamon tukar cos aku ni boleh tak?? Mustahil!! Teruskan?? Semestinya tapi aku mesti tetap pendirian dan tengok tegak kepada matlamat yang masih berdiri teguh!! Yes aku mesti boleh cintai dia!! Cuma aku perlu kekuatan dan keyakinan yang tinggi.. besar tuh pengorbanan mengajar anak bangsa!! Tengok falsafah pendidikan dan ikrar janji seorang guru.. benar2 ke aku boleh galas tanggungjawab ini??
So fikir untuk kebaikan dan sentiasa lebih positif!!





seronok kan jadi cikgu bila imaginasi mengatasi realiti..
maksud aku apa yang diinginkan dalam otak benar2 terjadi dengan sempurna..



p/s:bila dah kawin, ada anak mesti kena DIDIK dan AJAR jugak kan…so anggap ini satu tanggungjawab yang murni untuk kebaikan anak suatu hari nanti..insyaallah~~

No comments:

Post a Comment