Wednesday, August 7, 2013

ramadan 2013

assalamualaikum dan salam hari ramadan terahir semua bloger, blogwalking, stalker, admired, boyfriends and girlfriends...

pejam celik pejam celik kini dah hari terakhir kita berpuasa..alhamdulillah dapat jugak kita menyempurnakan ibadah berpuasa dalam keadaan sederhana dan bersyukur atas rahmat dan nikmat yang Allah swt berikan..amen..

tahun nie, puasa gua tak cukup 6 hari..hari 1st puasa je gua baru bendera jepun hari ke 2..ingat ag before 1 ramadan tue gua g mydin..gua borong makanan simpan dalam bilik..pagi2 puasa gua sorok dalam bilik sarapan roti sapu kaya..hehe..tak boleh nak belah kan..gua ingat nak msak megi tapi tak menghormati orang yang berpuasa plak..tue yang gua sorok dalam bilik..kalau dulu, mak gua selalu cakap sape yang tak cukup puasa tak boleh raya..gua pun tanya kat mak gua, "mak, nape tak boleh raya?" mak gua pun cakap tak cukup syarat..pastu mak gua bebel2, tengok orang sekarang puasa bukan maen penuh tapi solat entah ke mana..tak guna la puasa siang hari berlapar lau tak solat..
mak bebel lagi rukun islam ada 5..
1.mengucap dua kalimah syahadah
2. solat 5 waktu
3. puasa di bulan ramadan
4. membayar zakat
5 menunaikan haji dan umrah pada yang berkemampuan
so solat lau yang solat tue kita tinggal camne nak masuk step yang seterusnya..maknanya kita belum layak menjadi orang islam yang benar2 sayang pada agamanya..masa mak gua bebel2 gua oooo je..tapi sekarang dah besar gua ada rasa insaf sket..gua harap berkekalan dan dapat meningkatkan iman lagi..

ok..bila tiba raya, gua sangsi nape semua nak baru..nasib baik tahun nie mak gua tak beli langsir baru..tapi tahun nie mak gua tukar sarung kusyen baru..katanya yang lam tue dah berbulu dan boring..ok fine..gua la yang jadi assistant mak gua merangkap designer rumah makcik salmah..kadang2 sampai gua bertengkar dengan mak gua..gua nak kan yang terbaik untuk mak gua..last2 bila gua dah bagi semua advicement mak gua bagi decision, gua hormat sebab mak gua yang kuarkan duit nak beli itu ini..itulah keje gua sebagai assistant..tahun depan gua tak taw ag, leh tolong mak ag ke tak sebab mungkin insyaallah gua nak kahwin..

[gua yang pilih kain kusyen nie..cantik tak kusyen baru makcik salmah..]

ok lah sampai di sini dulu..mak gua ajak balik kampung nak ambil biskut raya tempah ngan makcu gua..cau dulu..lepas nie gua nak sambung ag..

No comments:

Post a Comment