Thursday, June 24, 2010

fobia dah nak turun kat hentian R&R..

Huhh..kadang2 bosan..kadang2 besh cuti ni..tapi i rela cuti dari xcuti.. 
Assalamualaikum.. 

 Pernah tak terpikir kalau kena tinggal bus kat hentian R&R (rehat&rahat) kat tepi highway tue..??hahhh!!gile kan kalau kena tinggal..huhhh..actually aku pernah hampir kena tinggal bus ekspress masa nak balik kampung..KL-BP..gile!!tak sekolah punya driver!! 

 Tragedi ni berlaku masa sem 3 kalau tak silap la..pehhh!!tragedi la sangat..haha..dari UPM aku naek bus metro gi kotaraya..then sampai pudu beli on da spot tiket..dapat kul 9.30 pagi..ok la..tak payah la nak tunggu lama sangat..then bile tiba masanya aku pun naek bas..bas KKKL..aku tanya driver 2, batu pahat ea?then dia jawab mmm..dalam hati aku elehh macam nak tak nak je jawab..sambil2 naek dan kasi tiket tue jeling2 kat driver bas..(takde niat nak usha ok!! muda..tak hensem pun..berisi..muka tak friendly..)tak pernah nampak pun sebelum ni..mungkin orang baru kot..tak pun memang aku tak pernah nampak sebab rasanya jarang aku balik pagi2 buta ni..huhhh..whatever.. 

 Tido!!memang habit naek bas terus tido..bosan kot tengok pemandangan luar yang panas dan jem sana sini..lebih baek turunkan langsir, tutup mata dan mimpi indah2..haha..aloo ada perempuan duduk seat sebelah aku..ahh..malas nak layan..x ramai penumpang pun dalam 15 orang kot.. tido..tido..tido..
zzzzzzzZZZZZZZzzzzzz..
entah macam mana aku tersedar dari tido..bas ni masuk hentian R&R..tengok jam baru kul 10.40 pagi..mungkin hentian sebelah Senawang or lepas Seremban kot..bas ni actually non-stop tapi mungkin ada orang nak kencing dia berhenti jap..aku yang tengah mamai2 ni pun macam nak kencing..aku pun turun..(bahasa lembut buang air kecil..hihi..) termasuk aku ada 4 orang turun..semua perempuan..masing2 berjalan ke toilet untuk melepaskan hajat masing2..sampai kat toilet, 3 orang tadi dah masuk lobang toilet..tinggal aku sorang tak masuk lagi bab penuh..so aku tunggu la..then bila sorang dah kuar aku pun cepat2 masuk dan kencing..rasanya tak sampai satu minit kot kencing..dah selesai semua aku cepat2 keluar toilet..masa kat pintu keluar dari jauh aku nampak 3 orang perempuan tadi dah nak naek bas..cehhh..macam bersaing plak diorang ni..

aku pun jalan la cepat2 nak g ke bas..then 3 orang tadi dah naek bas tetibe pintu bas tutup dan bas terus jalan..peh macam tak CUAK pulak aku bila tengok bas dah gerak..gabra seh..aku tak pikir apa..aku pun lari kejar bas tue sambil lambai2, manalah taw ada orang dalam bas tue nampak aku kena tinggal..malangnya takde satu pun langsir yang terbuka..aku pun taktaw nak buat apa, juz lari pecut 100m kejar bas buduh!!(xpasal2 kena senam pagi2)..kuat gak aku lari..ek??padahal setiap kali hari sukan acara larian pasti aku dapat no corot or last..haha..then sambung balik tadi..tak kan aku nak diri macam orang bodoh plak, pastu nangis2 kat tepi highway..lagi sengal..then semakin aku lari laju, semakin jauh bas meninggalkan aku..masa tue aku dah bak kuar handphone dari kocek nak tepon mak tapi still lari kejar lagi la..(kalau tepon mak aku pun xde makna pun, setakat nak luah perasaan kena tinggal bas..bas 2 bukan boleh patah balik pun)..

 nasib aku baik masa tue..ada sebuah bas lagi tengah berhenti kat situ nampak aku kejar bas dan dia pun hon-hon bas ekspress KKKL aku naek 2..ada lah dalam 10 hon..then barulah driver bas sengal ni perasaan..jauh gak aku kejar, 100m lebih ada kot..bila bas berhenti, aku pun berhenti lari..padahal hati dah panas gile, membara++, geram, mendidih..aku naek bas..aku buat muka cool dan menyampah gler kat driver tue..driver buncit tue cakap kat aku dengan nada biasa..”awak turun bas lambat, naek bas pun lambat”.. dalam hati aku yek eleh mamat ni, kau nak salah kan aku plak..padahal kau tahu kau salah, tinggalkan penumpang kat hentian..apa kes!!bukti jelas depan mata aku:penumpang naek, bas terus jalan..ko ingat ni bas mini ke?? aku pun jawab, “apa pulak..saya turun awal tadi..alih2 keluar toilet tengok yang lain dah naek, bas terus jalan..” kalau tak aku nak maki je driver tue abes2 kat situ tapi memandangkan ada ramai orang, aku malas nak panjang2 cerita..bila nak duduk hati aku lagi semakin panas melihat perempuan yang duduk sebelah seat aku..sengal!! aku tanya dia “driver nie tak check ke sebelum jalan”, dengan nada yang releks tapi geram..then dia balas “a’haa..tah dia terus jalan je..”, dengan buat muka innocent..lemau!!dalam hati aku minah ni tak perasan ke aku tak naek lagi..padahal bukan dia tido pun tadi..aku jugak memang salahkan minah sebelah aku ni..bukan nak bagitaw kat driver buncit tue..kau ingat aku nak turun sini ke apa??abes barang aku kat dalam bas ni aku nak sedekah kat kau or kat orang laen??memang panas je masa tue..sampai BP nak turun bas aku jelling kat driver bas tue..driver tue tak perasan kot.. 
 then 1-2 hari lepas tue, akak aku pergi komplen kat kaunter KKKL..kasi asam je kat bas ekspress ni, lagi2 kat driver tue..konon la, kalau aku kena tinggal mungkin tak terasa lagi..tapi kalau beg, barang aku yang berharga dalam bas tue hilang camne..kena tinggal then barang hilang..semestinya aku akan saman kaw!!
driver tak bertanggungjawab!!takde etika!!takde disiplin!!

 p/s:sekarang ni pun aku rasa dah fobia nak turun bas kat hentian..aku sanggup tahan dari kencing kot..huhh..kalau jadi kat orang lain plak camne??

No comments:

Post a Comment