Monday, August 23, 2010

luahan pengamatan & pemerhatian

Ini kisah benar..bukan tipu-tipu..kadang-kadang aku pelik tengok orang gila handphone..handphone dah lawa, canggih, meletop mak ayam tapi masih tak puas hati..yang ada tue suro pakwe belikan handphone canggih..padahal si pakwe tue juz student..hait..si makwe pulak materialistic..so what??apasal aku nak sebok sebok plak..bukan duit aku pun kan…huhhhh..

Okkk..entah lah mungkin aku rasa pelik dan boleh dikatakan manusia memang tak pernah puas dengan apa yang mereka ada..nak kata tak bersyukur itu laen cite la..laen orang laen kehendak mereka..mungkin kalau orang dah keje, tak kawin lagi no wonder la nak enjoy gila gaban..tapi kalau student biasa biasa (maksudnya di sini student cukup2 makan sederhana) yang hanya mampu pegang PTPTN or KPM enjoy perabes duit amanah macam mana plak..pelik pelik..contoh: beli camera hampir seribu tapi function camera lebih kurang sama dengan camera 3-4 rat..juz beza cuma brandnya up sket dan meletop..kalau orang tengok semua akan cakap WAH!!! Kalau aku lah dah menggigil nak bayar camera hampir seribu kat cina kedai tue dan pikir banyak kali patutkah aku beli mahal2..tak membazir ke??ok..ikut keperluan mereka nak guna untuk apa..kalau untuk keperluan biasa biasa patut ke??perlu ke?? Macam handphone plak aku tengok basic function untuk calling2, texting, tangkap gambar..kalau yang up sket ad wireless tenet, radio n mp3 dan macam2..tah mungkin ada lagi, aku pun bukan tahu sangat pun..so my problem sebenarnya kat sini aku pelik kenapa perlu beli mahal2..student kot..setakat nak bukak facebook via mobile baek takyah..bukak laptop or pc besar2 baru puas..nampak semua tak payah nak tekan ke bawah banyak2 kali..

 ok..kalau orang baca mesti akan kata “ahhhh..minah ni jeles la tue..tak dapat nak beli apa yang dia nak..ni duit aku bukan duit kaw pun..” okk..jeles??kalau tengok muka aku sebenarnya xde istilah jeles yang melampau atas muka aku..(kita mesti support..support mereka..hak mereka kan..)tapi actually lebih kepada sedih..sedih sebab guna duit amanah untuk perkara yang bukan kepada keperluan..kadang-kadang aku terpikir macam mana pulak orang yang berhak tapi mereka tak dapat..kesian kan..entah la..
aku memang suka tengok orang dengan pikiran yang berbeza..inilah manusia dengan duniawi..

notakaki : maaf jika tulisan ini menguris mana-mana pihak..mungkin hanya kebetulan..ini hanya luahan pengamatan dan pemerhatian aku saja..
wassalam…

No comments:

Post a Comment